Heb je een prachtig plan klaar liggen om een horecabedrijf mee te beginnen? Zie je de opening al voor je? Heb je alles al in je hoofd uitgewerkt? Kreeg je zelfs al complimenten van vrienden en familie op je conceptidee? Maar nu, kom je er achter dat er diverse zaken zijn die je bent vergeten. Onderdelen die misschien klein kunnen lijken, maar van groot belang zijn. Van servies tot tafels en van planten tot akoestiek. Met andere woorden, je begint het einddoel uit het oog te verliezen.
Het bekijken van de huidige trends en het specificeren van de doelgroep
Om de beste keuzes te maken voor uw zaak, zoals de uitstraling, het interieur en alles daarop volgend, is het specificeren van de doelgroep het belangrijkste onderdeel. Alles van jouw horecabedrijf wordt hierop gebouwd.
De belangrijkste trend móet wel duurzaamheid zijn als we tenminste nog steeds geïnteresseerd zijn in het leven op onze planeet. Menig designers delen deze mening van HDVL Design Makers. Je als ondernemer richten op de beleving van je zaak is als even groot belang. De jonge generatie heft veel waarde aan hun ervaring in een restaurant, bij een goede uitvoering levert dit je ambassadeurs op. Al komen ze voor alleen voor een drankje en wat kleins te eten, ze plaatsen dit overal online.
Uw zaak laten spreken in emoties
Horecazaken zijn onder de gasten te scheiden tussen “leuk voor één keertje” of “leuk om bij terug te komen”. Als ondernemer moet u streven naar de laatste. Gasten komen niet alleen terug voor het eten en drinken (uiteraard is dit ook belangrijk), maar ook voor de ambiance en de belevenis. Mensen reageren op emoties.
Bijvoorbeeld, een bruin café kan niet hun borrelhapjes of lunchgerechten serveren met goud servies. Dit zou verwarrend werken tegen over hun uitstraling. Een bruin café richt zich meer op 40+ middenklasse burgers. Daarom past dit “zien” niet bij het proeven, ruiken, horen en gevoel van het café. Goud servies past meer bij een chic restaurant. Alle objecten moeten passen in het geheel. Werk daarom goed uit welk gevoel of emotie je wil boven laten brengen bij de gekozen doelgroep.
Voorkom chaos in de inrichting
Voorkom chaos in de zaak. Een chaotische inrichting stimuleert niet het gevoel van de gasten en niet van je personeel. Als jouw personeel niet comfortabel zijn in de zaak werkt dit niet goed voor algemene uitstraling. Steek daarom wat extra tijd om goed te kijken naar het vloerplan. Hoe je de gasten en je personeel wilt laten bewegen door de zaak, met andere woorden “routing”, en hoe gemakkelijk het personeel de bestellingen kunnen invoeren is een grote prioriteit van jouw zaak.
Een vaak overkeken aspect van de uitstraling is het licht. Toch is dit iets wat ook goed uitgewerkt moet zijn. Men wordt nu eenmaal beïnvloed door licht. Kijk bijvoorbeeld naar het theater en live-muziek, waar licht gemanaged wordt door professionals. Fastfood restaurants hebben over het algemeen hun zaak met TL-licht verlicht. Dit omdat blijkt dat mensen minder lang in de zaak blijven zitten bij helder licht. Dit om het tempo te bevorderen. Andersom geldt bij donkere verlichten zaken.
Samenhang creëren in de inrichting
Voor het interieurontwerp is de samenhang van het meubilair het belangrijkste. Het moet namelijk in één oogopslag laten zien wat je wilt uitstralen. Samen met het concept en de gekozen doelgroep kun je een keuze maken voor het meubilair.
Momenteel is creatief combineren met natuurlijke elementen een populaire trend. Planten, leer, hout en organische kleuren geven een gezellige en duurzame uitstraling, daarnaast is het ook gezond en heeft het een rustgevende werking op je gasten.
Een vergelijking tussen interieurdesign van vroeger en nu, is dat vroeger ondernemers vaak werkte naar een huiselijke sfeer. Dat gaf mede de naam “bruin cafe”. Tegenwoordig zoeken designers naar een “wauw-factor”. Dit wordt bereikt om met extreme elementen te werken zoals kleurcombinaties. Iets wat je thuis niet snel zal zien. En dit werkt ook mee met de jonge generatie, die hun onvergetelijke avond delen op social media.
Het muzikale aspect van de horeca inrichting
Geen enkele zaak, buiten horeca ook, draait geen muziek. Het is uitnodigend voor het publiek wat nog buiten loopt. Denk dan wel er aan wat voor muziek je gaat draaien en hoe de akoestiek is van je zaak. Stoffen meubilair en gordijnen helpen er bijvoorbeeld bij dat het geluid niet echoot. Dat is geschikt voor publiek dat graag nog kletst tijdens hun drankje. Voor een dansend publiek zijn er weer andere zaken nodig.
Opzoek naar assistentie van het realiseren van jouw horecaconcept. Bij Hopman Project helpen wij je graag verder. Van het bekijken van het financiele aspect tot volledig uitgewerkte interieurontwerpen. Met meer dan 20 jaar ervaring en een groot portfolio weten wij alle ins en outs van het vak. Ook zij wij altijd up to date met de huidige trends. Maak een afspraak met 1 van onze experts voor een vrijblijvend adviesgesprek.