Ondernemingsplan horeca

Hoe maak je een ondernemingsplan voor de horeca

Het ondernemingsplan voor je horecabedrijf is het vetrekpunt van je op te starten onderneming. Vaak is er de misvatting dat het ondernemingsplan alleen als doel heeft om financiers te overtuigen.  Dat is zeker niet het enige doel, want het kan je ook helpen om met een duidelijke visie en richting te starten. Dat maakt de kans op een succesvolle start aanzienlijk groter. Zeker als je een horeca onderneming met meerdere mensen gaat opstarten is het ondernemingsplan een belangrijk document om te zorgen dat alle neuzen dezelfde richting op staan! In deze blog geven we je graag richting hoe je een goed ondernemingsplan voor de horeca opstelt.

De eerste stappen bij het ondernemingsplan voor de horeca

Zoals je ook in een gesprek doet stel je je in een ondernemingsplan eerst voor. Dus wie ben je en wat is de reden dat je voor het ondernemersschap kiest en je het plan voor het opstarten van een horecaonderneming ten uitvoer wil brengen. Het is in dit deel ook verstandig om bijvoorbeeld een CV toe te voegen zodat de lezer een helder beeld heeft van je werkend verleden; je opgedane kennis en ervaring(en).

Het bedrijf

De volgende stap is het beschrijven van je op te starten bedrijf. Het leukste gedeelte, want hierin kan je vol losgaan op het idee dat je bedacht hebt. Doordat het een ondernemingsplan voor de horeca is beschrijf je het concept wat je wil gaan hanteren in je horeca onderneming nauwkeurig. In dit deel van je ondernemingsplan kan je ook elementen opnemen zoals locatie en de doelgroep waar je je op wil gaan richten. Van daaruit is ook goed te bepalen welke doelen je wil gaan hanteren. Het is handig om hiervoor op zoek te gaan naar branche informatie. Daarin zijn vaak elementen terug te vinden zoals bijvoorbeeld omzet per vierkante meter. Hiermee is goed te toetsen of je doel realistisch is. Later in het financiële deel kan je dat weer doorvertalen naar een goede prognose.

De markt en de marketing

In het gedeelte ‘markt’ brengt je deze goed in beeld voor de markt waar je je op richt. Voor een horeca onderneming zal dat vaak gericht zijn op de locatie waar je gevestigd bent. Hou dit redelijk simpel. Kijk bijvoorbeeld naar het aantal inwoners van het gebied waar je je op richt en breng daarbij ook de concurrenten in beeld. Dit geeft dan in ieder geval enigszins een beeld of er ruimte is voor meer horeca ondernemingen en of er dus bestaansrecht is voor jouw horeca onderneming.

Bij de marketing breng je in beeld hoe je na het opstarten je doelgroep wil bereiken. Kortom hoe zorg je dat jouw horeca zaak straks vol zit? Het is hierbij goed om na te denken welke marketingelementen je gaat inzetten om te zorgen dat je zichtbaar bent. Dat kunnen en moeten zelfs meerdere dingen zijn. Denk aan een goede website, social media, flyeren etc. Denk ook goed na met welke boodschap je je doelgroep gaat bereiken. Waar trigger je ze mee om naar jouw horeca onderneming te komen. Dat kan bijvoorbeeld een mooie openingsactie zijn. Ook het binden van je gasten is een onderdeel. Eenmaal binnen gekomen hoe zorg je dat ze dan naar jouw horeca onderneming blijven komen. Dit kan gestimuleerd worden met o.a. een member-ship of punten sparen.

Het financieel deel en de overige elementen

Het bovenstaande resulteert uiteindelijk in een omzet die je verwacht te kunnen gaan draaien. Met de verwachte kosten zoals huur, inkoop en personeel kan je een prognose maken van de verwachte winst- en verliesrekening. In het financieel deel maak je ook een investerings en financieringsbegroting. Kortom wat is de totale investering en hoe ga je dat betalen? Daar blijkt ook uit of je alles uit eigen middelen kunt doen of dat je ook financiers nodig hebt om je onderneming van de grond te krijgen.
Als laatste is het goed om de algemene en juridische zaken op te nemen. Hoe ga je zorgen dat je aan de benodigde vergunnigsvereisten voldoet. Denk aan een terrasvergunning, drank- en horecavergunning. Maar beschrijf hierin ook hoe je aan de hygiënecode gaat voldoen.

Hoe kan HopmanKersten helpen

Wij zijn wij en jij bent jij … wij schrijven dus niet jouw plan. We helpen je wel op weg om het plan op te bouwen, content te geven en zorg te dragen voor een realistisch beeld over de mogelijkheden, vooral op het financiële vlak!

Breng je concept tot leven met goede horeca verlichting

Er bestaat geen goede horeca inrichting zonder goede horeca verlichting. Hiermee zet je letterlijk de beoogde blikvanger in je inrichting in de spotlights en versterk je je concept en inrichting. Naast dat je accenten aanbrengt creëer je met goede verlichting ook de juiste sfeer. Je inrichting komt daarmee pas echt tot zijn recht. Een goed plan om uiteindelijk het beoogde eindresultaat te realiseren is essentieel. In deze blog geven we je alvast wat tips.

Waarom horeca verlichting ook praktisch is

Uiteindelijk wil je wel een keuze kunnen maken uit wat je wil eten en wil je ook goed kunnen zien wat er op je bord ligt. Het lijkt simpel maar in de praktijk zien we dat veel horecaondernemers worstelen met de balans tussen sfeer en nog wel goed kunnen zien. Niet té licht en niet té donker dus. Dit kan bij het begin soms even zoeken zijn en een goede dimmer biedt dan uitkomst. Horeca verlichting moet in onze ogen ook vooral praktisch zijn. Essentieel om zaken te kunnen zien en daarbij ondersteunend om de sfeer en inrichting te versterken. Gaat dus niet los met allerlei decoratieve verlichting. Dat leidt te veel af en het kan ertoe leiden dat verlichting hinderlijk aanwezig is voor je gasten.

TIP: Een goede balans tussen diffuus licht (geeft de ruimte algemeen licht), punt licht (gericht op objecten) en strijk licht (aanlichten wanden).

Ook voor de veiligheid is verlichting essentieel. Denk bijvoorbeeld aan verlichting bij een nooduitgang. Of bijvoorbeeld verlichting op trappen als je zaak meerdere verdiepingen heeft.

Horeca verlichting moet op ieder moment van de dag de sfeer versterken. Overdag is er wat anders nodig dan ‘s avonds laat of tijdens borreltijd. Zorg dus dat je verlichting is aan te passen op ieder moment van de dag.

Daglicht en horecaverlichting

Een pand met veel ramen is natuurlijk fantastisch. Deze raampartijen geven een dergelijk pand vaak een ruimtelijk effect. Daarnaast heb je als verlichtingsbron te maken met een extra lichtfactor namelijk daglicht. Een lichtbron waar je niet volledig invloed op hebt. Schijnt de zon of is het bewolkt? Zorg dat je met verlichting en zonsverduistering deze verlichting enigszins kunt reguleren. Er is voor een gast niets irritanter dan in het zonlicht kijken. Ook kun je gebruik maken van horecameubilair wat bij daglicht beter uitkomt. In dit soort panden is het essentieel dat je goed kunt variëren met de verlichting. Het contrast tussen overdag en ’s avonds is vele malen groter wat je moet compenseren met verlichting.

Het karakter van ieder verlichtingssoort

We leven in een tijd waarin er behoorlijk wat mogelijkheden zijn met betrekking tot de verlichting. Denk aan LEDverlichting, tl-verlichting en spaarlampen. Ieder verlichtingssoort heeft zijn eigen karakter.

TIP: Let in ieder geval altijd op de Kelvin (K) waarde van een lichtbron. Hoe lager de waarde, hoe ‘warmer’ het licht, dus beter!

De keuze voor het verlichtingssoort welke je kiest is bepalend voor de sfeer die je ermee maakt. Deze keuzes dienen dus goed doordacht te zijn. Er is zeker enige kennis van verlichting nodig om hierin de juiste keuze te maken. Dit pleit om bij het ontwerp ook een goed verlichtingsplan te maken. Iets wat bij Hopman Kersten altijd onderdeel is van het inrichtingsadvies. Als geen ander weten we hoe we met verlichting je concept en inrichting kunnen versterken. Wil je daar graag meer over weten neem dan contact met ons op.

horeca terras plaatje

Een succesvol terras seizoen met een ideaal horeca terras

De eerste warme dagen zitten er weer op en we hunkeren allemaal weer naar de aankomende warme dagen waarbij de thermometer 20 graden + aangeeft. Één van onze favoriete bezigheden, wat op een dergelijke warme dag niet mag ontbreken, is het bezoeken van een horeca terras. Maar hoe zorg je als horeca ondernemer dat terrasbezoekers neerstrijken op jouw horeca terras? Als Hopman Kersten hebben we meerdere succesvolle terassen ingericht en graag nemen we je mee in hoe je een succesvol terras creëert.

Regel de vergunningsvereisten van een horeca terras

Vrij logisch maar het beginnen van een horeca terras begint met het regelen van de formaliteiten. In alle gemeentes is het namelijk nodig om een terrasvergunning te regelen. Per gemeente kunnen de bepalingen verschillend zijn. Als horeca ondernemer is het dus echt noodzakelijk je hierin te verdiepen en dit tijdig te regelen zodat je horeca terras open kan als het seizoen begint. Als je Alcohol schenkt op je terras is het van belang dat je horeca terras is opgenomen in je drank- en horecawet vergunning.

Bepaal de doelgroep van je horeca terras

Voordat we bij Hopman Kersten aan de slag gaan met het inrichten en ontwikkelen van een horeca terras bepalen we eerst samen met de horeca ondernemer wie de doelgroep is van het betreffende terras. Komt je gast om wat te drinken? Of meer om te lunchen? Komen er voornamelijk groepen, gezinnen of stelletjes? Allemaal bepalende factoren om de inrichting en gewenste sfeer van je terras te bepalen.

In veel gevallen zal je terras het verlengstuk zijn van je horeca onderneming en de keuken die je hanteert. In dat geval moet de sfeer en inrichting daar goed op aansluiten.

Laat het concept van je horeca terras aansluiten op de laatste trends

Dagelijks volgen we bij Hopman Kersten trends en ontwikkelingen binnen de horeca. Zeker bij het inrichten en ontwikkelen van een concept voor een terras is dat van belang. We kunnen allemaal het feel good gevoel oproepen als we denken aan het bivakkeren op een druk terras waar we heerlijk in het zonnetje zitten met een hapje of een drankje. Dit gevoel moet je terras uitstralen om passerende bezoekers als een magneet richting je terras te trekken. Het meubilair en de aankleding is hierin uiteraard een zeer bepalende factor. Maar andere aspecten als personeel, de verlichting en de kaart spelen ook een grote rol.

Richt je horeca terras efficiënt in

Uiteraard is de sfeer het belangrijkst, maar het aantal Euro’s wat je aan omzet uit je terras kan halen is, eerlijk is eerlijk, ook een belangrijke factor. Die belegde boterham zal toch verdiend moeten worden. Als je wat minder ruimte op je horeca terras hebt is het niet verstandig te kiezen voor een grote lounge bank. Compact horeca meubilair is dan een veel betere optie. Ook hiermee kan die feel good sfeer gecreëerd worden.

Let, net zoals binnen, op de routing van het terras. Is het handig om een mastiek meubel toe te voegen of komt alles van binnen? Als je een extra werkpunt op het terras creëert zorg er dan voor dat het er netjes uit kan zien. Omdat het een ‘werkstation’ is ligt een slordig uitziend ‘ding’ op de loer. Iets wat je, druk aan het werk, gauw ‘uit het oog’ kunt verliezen.

Ook de ‘looplijnen’ op het terras zijn belangrijk voor de rust punten die je gasten kunnen vinden op het terras. Naast gasten die komen en gaan, of naar de wc lopen, is de bewegingen van het personeel natuurlijk een noodzakelijk kwaad. Zorg met de opstelling dat er zo min mogelijk ‘onrustige’ plaatsen ontstaan. Zitjes dichtbij of ‘aan’ de looproutes kunnen het beste half-hoog of hoog van karakter zijn.

Heeft jouw terras meer ruimte tot de beschikking dan wordt het weer van belang om verschillende mogelijkheden van zitten aan te bieden. Naast ‘traditioneel’ zitten hebben we laungen, half-hoog en hoog zitten. Een goede combinatie hierin, op de juiste wijze gepositioneerd en verdeeld, geeft het ultieme uitnodigende terras waar grote (doel)groepen zich door aangetrokken zullen voelen.

Naast de verschillende vormen van zitten en  de opstellingen/verhouding daarvan is de decoratie tegenwoordig ook belangrijk voor de uitstraling. Probeer hierin op micro en macro niveau te denken. De tafelaankleding zoals peper & zoutstel, menukaarthouder en dergelijke zijn een mooi micro voorbeeld. Deze zorgen naast intimiteit ook voor een makkelijke manier om wat ‘kleur en fleur’ toe te voegen. Met de grote gebaren denken we al gauw aan bakken met planten, parasols met heating en windschermen. Vergeet niet om deviders met planten of producten (bv wijnflessen) in het terras te verwerken.

Een goed uitziend en schoon terras zijn naast het visitekaartje van de onderneming ook aantrekkelijker voor passanten om ‘te landen’. De zorg voor schoonheid, netheid en onderhoud zijn van groot belang. Maak er bij het opstarten van de zaak een punt van om hier wat extra tijd voor in te roosteren.